Distingits senyors, distingides
senyores, us envio aquest correu electrònic esperant que arribi a les persones
responsables del text de la contraportada del llibre que heu editat, el títol
del qual és al camp “assumpte”.
Per començar us he de dir que si no
hi hagués estat obligada —era el llibre del mes del club de lectura— no
l’hagués llegit mai de la vida. Fa temps que el vaig descobrir a la lleixa de
novetats de la Biblioteca: el vaig agafar, vaig analitzar amb molta cura el
text que ens ocupa, i el vaig tornar al seu lloc, convençuda que el llibre i jo
érem totalment incompatibles. I ara, que he acabat la lectura just el dia abans
del darrer dijous del mes —que és quan ens trobem puntualment els assistents al
club— em trobo que sí que som compatibles, i que si no l’hagués llegit m’hauria
perdut una de les obres que més m’han interessat en els darrers cinc anys, com
a mínim. I vosaltres n’hauríeu tingut la culpa.
Per tant, m’he decidit a escriure-us
per fer-vos-ho saber i per dir-vos que cal dedicar els esforços necessaris per
aconseguir que els textos de les contraportades dels llibres —resums,
presentacions o el que vulgueu— siguin bons. No sé si en el cas que ens
ocupa qui l’ha redactat es sent mal
pagat per l’editorial i ha enllestit la feina en cinc minuts, sense llegir el
llibre; o si al contrari, ha cobrat les línies a preu d’or i hi ha dedicat
hores i hores, però sense entendre gens el que vol transmetre l’autor; o si ha
faltat supervisió per part dels editors o n’ha sobrat, no sé si m’enteneu. Són
només tres exemples —les variables admeten moltes combinacions— però sigui quin
sigui el cas el resultat és el mateix: n’hi ha per posar una denúncia per danys
i perjudicis.
Potser em direu que exagero però,
per un moment, m’agradaria que us poseu en el meu lloc. Us podeu imaginar
l’angoixa que m’ha agafat en adornar-me de la quantitat de llibres que em puc
haver perdut? A mi, que no em costa gens posar-me en el vostre lloc, ja se m’ha
acudit una resposta per totes les vostres objeccions: si aneu justos de
pressupost, si no trobeu professionals competents, si les discussions sobre el
caire que ha de tenir el text de la contraportada són inacabables entre els
partidaris del màrqueting pur i dur i els puristes del respecte a l’autor i el lector,
feu-nos un favor: deixeu la contraportada en blanc. Ja ens espavilarem.
Gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada