dissabte, 5 d’abril del 2014

Contraportada



Distingits senyors, distingides senyores, us envio aquest correu electrònic esperant que arribi a les persones responsables del text de la contraportada del llibre que heu editat, el títol del qual és al camp “assumpte”.

Per començar us he de dir que si no hi hagués estat obligada —era el llibre del mes del club de lectura— no l’hagués llegit mai de la vida. Fa temps que el vaig descobrir a la lleixa de novetats de la Biblioteca: el vaig agafar, vaig analitzar amb molta cura el text que ens ocupa, i el vaig tornar al seu lloc, convençuda que el llibre i jo érem totalment incompatibles. I ara, que he acabat la lectura just el dia abans del darrer dijous del mes —que és quan ens trobem puntualment els assistents al club— em trobo que sí que som compatibles, i que si no l’hagués llegit m’hauria perdut una de les obres que més m’han interessat en els darrers cinc anys, com a mínim. I vosaltres n’hauríeu tingut la culpa.

Per tant, m’he decidit a escriure-us per fer-vos-ho saber i per dir-vos que cal dedicar els esforços necessaris per aconseguir que els textos de les contraportades dels llibres —resums, presentacions o el que vulgueu— siguin bons. No sé si en el cas que ens ocupa qui l’ha redactat es sent mal pagat per l’editorial i ha enllestit la feina en cinc minuts, sense llegir el llibre; o si al contrari, ha cobrat les línies a preu d’or i hi ha dedicat hores i hores, però sense entendre gens el que vol transmetre l’autor; o si ha faltat supervisió per part dels editors o n’ha sobrat, no sé si m’enteneu. Són només tres exemples —les variables admeten moltes combinacions— però sigui quin sigui el cas el resultat és el mateix: n’hi ha per posar una denúncia per danys i perjudicis.

Potser em direu que exagero però, per un moment, m’agradaria que us poseu en el meu lloc. Us podeu imaginar l’angoixa que m’ha agafat en adornar-me de la quantitat de llibres que em puc haver perdut? A mi, que no em costa gens posar-me en el vostre lloc, ja se m’ha acudit una resposta per totes les vostres objeccions: si aneu justos de pressupost, si no trobeu professionals competents, si les discussions sobre el caire que ha de tenir el text de la contraportada són inacabables entre els partidaris del màrqueting pur i dur i els puristes del respecte a l’autor i el lector, feu-nos un favor: deixeu la contraportada en blanc. Ja ens espavilarem. Gràcies.           

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada